Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

12 dec. 2014

Med doft av jul


















Vi omges ständigt av olika lukter, på både gott och ont. Ibland kan man komma in i butiker som säljer doftljus och oljor, som ibland gör att jag blir smått illamående och nästan får ont i huvudet. Det finns ett fåtal oljor, som är framställda av naturliga växter och kryddor och de kan lukta riktigt gott, om man bara förnimmer en svag doft i rummet, andra är kväljande och luktar som något man laborerat fram i en kemisk fabrik. Såhär i mitten på december avlöser den ena doften den andra hemma hos mig och här är det minsann inga konstigheter inblandade. Hyacinterna avger en underbar doft, där de står på köksbordet, om än långt ifrån så starkt som de vi hade när jag var liten. En plåt med pepparkakor bakas av i ugnen och man känner lukten av alla kryddorna sprida sig i hela lägenheten och förhoppningsvis ut i trapphuset, så att även grannarna får ta del av doften av nybakat. Nja, hembakade pepparkakor är lite att ta i. Jag varken hinner eller orkar baka egna pepparkakor i år, så det fick bli en burk med små hjärtan av välkänt märke, men jag vill ändå få känna att dessa kryddor sprider sig i min lägenhet. I en glascylinder har jag satt ett mindre blockljus och runtom har jag lagt hasselnötter, kanelstänger, stjärnanis och hela kryddnejlikor. När man tänder ljuset sprids en svag doft av kryddorna, som jag så starkt förknippar med julen. Det blir även vackert att lägga kryddorna på ett mindre glasfat eller i en skål, tillsammans med några lagerblad och den klassiska apelsinen med kryddnejlikor. Att göra mönster med ett ciseleringsjärn i skalet på en apelsin och sticka in kryddnejlikor är ett enkelt och roligt pyssel, som hela familjen kan hjälpas åt att göra.


















Frukt både luktar och smakar gott och ser fint ut att ha i en skål på bordet, men kan även användas för dekoration av olika jularrangemang och kransar. Röda små äpplen är dekorativa och jag har flera gånger torkat både citrusfrukter och äpplen i skivor i ugnen.
Skiva äpplen i 3-4 mm tjocka skivor. Äppelskivorna oxiderar fort och blir bruna när man skivat dem. För att förhindra det använder jag färdigpressad citronsaft på flaska. Det är enklast och billigast. Häll citronsaft på en liten assiett och vänd äppelskivorna i saften, direkt efter att du skurit dem. Skär även citrusfrukterna i skivor. Placera på en plåt klädd med smörgåspapper och torka frukten i ugnen på 60 grader. Vänd på skivorna då och då. Det tar flera timmar innan de är helt torra, så ett tips är att låta dem torka över natten. Förvara dem sedan torrt tills det att du ska använda dem.
Tyvärr är julens dofter inte bara till glädje för alla, men jag hoppas att ni allergiker trots allt kan finna något som era näsor kan njuta av i jul. Bjuder du hem gäster i de stundande helgerna, fråga hellre en gång för mycket om någon är allergiker, så du med gott samvete kan duka bordet med vackra blommor och ha granen inomhus.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar